20.2.10

10 Línies de Treball i Idees-Força per a la Nova Administració

A la vista dels diferents ‘pecats’ que hem començat a identificar en els governs i administracions contemporànies, ens podem preguntar què hauria de caracteritzar el sistema públic del futur immediat, a fi de superar aquelles mancances i desviacions. Heus ací 10 possibles línies de canvi i principis inspiradors:

• Vigència de la POLÍTICA: El govern d’un país no pot ser una simple gestoria asexuada que es limita a practicar el qui-dia-passa-any-empeny, ni l’administració pública s’ha d’erigir en contrapoder de la direcció que marca la societat. Per això, cal un alineament del govern i de l’administració darrera un programa polític coherent, ambiciós i reformista al servei d’un model de país.

• DESPUBLIFICACIÓ de la societat: El món públic ha de renuncia a un intervencionisme paternalista que adorm la creativitat i la vitalitat de la gent. Cal, doncs, revisar les fronteres d’allò públic, retornar el protagonisme a la societat, reconèixer el dret a escollir del ciutadà, fomentar els partenariats públic-privats, procedir a una purga normativa, i repensar, en definitiva, el rol de l’administració.

• MERITOCRÀCIA: El camí productiu és l’aposta pels millors, tant al si del govern com de l’administració, anteposant les capacitats i els compromisos amb la missió a les fidelitats de carnet o a la simple veterania.

• Implementació d’un sistema de CARRERES professionals per als empleats publics (lligat a la gestió per competències, la direcció per objectius, la retribució variable…)

• APRIMAMENT del sector públic: actuació sobre el disseny institucional per a la reducció -per raons d’estalvi, de simplificació i d’integració- de conselleries, de direccions generals, de càrrecs de confiança, de nivells de govern, d’unitats administratives…

• Impuls a l’EXTERNALITZACIÓ de serveis (alhora que millora de la gestió d’allò externalitzat: cal aprendre a gestionar a través de tercers)

• Generalització de l’AVALUACIÓ (de serveis, de polítiques, del rendiment…)

• Construcció de l’E-GOVERN i d’una Administració Digitalitzada i Intel•ligent

• Interiorització i Integració de les metodologies de MILLORA i canvi organitzatiu (qualitat, sostenibilitat, participació, seguretat, nova cultura, desburocratització…)

• Configuració d’una Administració basada en VALORS: Singularització de la nova administració en base a un conjunt de valors forts i distintius: Honestetat (més enllà de la legalitat), Vocació de Servei, Transparència, Sentit de País, Cooperació, Austeritat…

2 comments:

  1. Anonymous22/2/10 00:22

    Una lectura ràpida del darrer text em deixa la trista sensació que el pecat mortal de la proposta és tenir fonament únicament en els "pecats" de l'administració sense atendre a les moltes virtuds que conté el sistema públic. Al meu entendre cau en el tòpic que tot allò públic és negatiu i millorable mentre que lo privat és positiu i copiable. Doncs no hi estic d'acord. El sistema de garanties públiques, les maneres d'actuar, els controls i, en el fons la finalitat última del bé comú per damunt dels interessos particulars per legítims que siguin, han de preservar-se.
    Sovint confonem la "política" amb l'administració i són coses diferents, que s'influeixen, que s'interrelacionen però diferents o almenys haurien de ser-ho. Efectivament cal un procés de "reinvenció" de tot allò relacionat amb la cosa pública però crec que s'ha de produir una anàlisi tant dels defectes com de les virtuds i si es posa en relació amb lo privat també s'ha de fer igual anàlisi perquè l'acció privada (aquesta a la qual externalitzarem, per exemple) també conté múltiples exemples d'incorrecció, desaprofitament de recursos, lentitud, i equivocació d'objectius (qui no ha pensat en la reducció de despeses reduint la qualitat del servei, per exemple)

    ReplyDelete
  2. En el seu moment publicarem el llistat de les virtuds públiques i administratives, que òbviament també hi són, però la millora del sistema passa per identificar i corregir els pecats que eviten que tant el Govern com l'Administració facin bé el seu paper, no pas per cantar-ne les lloances. I menys encara per consolar-se en els defectes del sector privat (ja fa molt de temps que els teòrics han demostrat que hi ha "fallos" tant en l'àmbit públic com en el privat i àdhuc en el tercer sector).

    Personalment, si no cregués en la necessitat d'un sector públic fort (que no pas gran) i eficaç, no hi hauria pas dedicat la meva vida, tant els anys de formació (ciències polítiques, gestió pública) com els de pràctica professional. Ara bé, precisament perquè conec bé aquest món, tinc molt present els nombrosos problemes que arrossega i que repercuteixen en el país, de manera que faré tot el que estigui en la meva mà per a contribuir a superar-los. Els que s'estimen i creuen tant en la Política com en l'Administració farien bé de fer el mateix.

    ReplyDelete